Ген алкоголізму і тяги до солодкого допомагає боротися з ожирінням?

Опубликованно 13.04.2018 22:13

Ген алкоголізму і тяги до солодкого допомагає боротися з ожирінням?

Алкоголізм — це не справа звички, а серйозне хронічне захворювання. Лікарі і генетики не перший рік намагаються знайти причину появи цього захворювання, так як проблема алкоголізму актуальна як ніколи.

Нещодавно група вчених під керівництвом Тімоті Фрейлинга з Ексетерського університету виявила варіант алель гена FGF21, який призводить до високого артеріального тиску, тязі до цукру і алкоголю. Їх стаття опублікована в науковому виданні Cell Reports.

При цьому генетики показали зв'язок цього ж алелі з зменшенням жирових відкладень в тілі людини.

Ген FGF21 (фактор росту фібробластів 21) — гормон, що виділяється печінкою, відповідає за високу чутливість до інсуліну. Він стимулює поглинання глюкози адипоцитами (жировими клітинами), знижуючи, таким чином, рівень цукру в крові. Крім того, він впливає на гіпоталамус в мозку людини, придушуючи бажання вживати цукор і алкоголь. Підвищені рівні гормону спостерігаються у людей з неалкогольною жировою хворобою печінки, а також у страждаючих ожирінням, що вказує на несприйнятливість тканин до гормону. Деякі мутації в FGF21 призводять до появи алелей з іншими властивостями.

Вчені проаналізували дані довготривалого дослідження UK Biobank, в якому брали участь 500 тисяч осіб. Добровольці здавали зразки крові, слини і сечі для виділення ДНК. Також вони заповнили анкети для визначення їх харчових звичок. Вченим вдалося виявити алель гена FGF21, що позначається як rs838133, який зустрічається у 45 відсотків людей і зумовлює низьку активність відповідного гормону.

Виявилося, що присутність цього варіанта пов'язане з високим споживанням цукру і алкоголю і низьким — білків і жирів. Він також сприяє зменшенню жирової маси. Хоча останній показник знаходиться у прямій залежності від співвідношення талії і стегон (СТБ), в даному випадку ця залежність була зворотною, тобто зменшення жиру пов'язано з збільшенням СТБ.

Для rs838133 показано зв'язок з високим кров'яним тиском, причому ця залежність зберігається з поправкою на куріння, споживання алкоголю і солі.

За словами дослідників, пошук асоціацій між різними алелями і їх фенотипическими проявами дозволять пояснити, чому знижується ефективність лікарських препаратів, спрямованих на той чи інший ген.