Чому грудне молоко так корисно дітям

Опубликованно 04.05.2018 01:49

Чому грудне молоко так корисно дітям

Грудне молоко містить в собі безліч імунних клітин, які захищають дітей від мікробів і допомагають їм «налаштувати» їх власний імунітет.

«Людина починає купувати і будувати свою власну мікрофлору фактично відразу після виходу на світло. Ми давно намагалися знайти особливу тканину або групи клітин, яка б захищала немовляти в той момент, коли його імунна система тільки починає формуватися», — заявив Джек Ма (Jack Yu) з університету Огасты (США) в статті, опублікованій в журналі JAMA Pediatrics.

Дослідження останніх років показують, що грудне молоко і сам акт годування несе масу користі для дітей. Воно покращує роботу імунної системи і нормалізує мікрофлору кишечника немовлят, що підвищує їх IQ у майбутньому і робить їх більш пристосованими до життя.

Ю і його колеги з'ясували, з чим було пов'язано поліпшення роботи імунітету і складу мікрофлори у дітей, що харчувалися грудним молоком, детально проаналізувавши його хімічний та біологічний склад, забравши його зразки у чотирьох годуючих матерів.

Як зазначають науковці, медики та біологи давно знають, що в молоці присутні не тільки «мертві» білки, жири і вуглеводи, але і цілком живі клітини матері. За поточними оцінками, кожен день людське немовля чи дитинча тварин поглинає близько 100 мільйонів материнських клітин, роль яких у розвитку їх організму залишалася майже невідомою.

Американські біологи змогли знайти відповідь на це питання, виловивши і розсортувавши ці клітини і визначивши, до яких тканин і підтипів вони належать. Як виявилося, молоко матері містить в собі велику кількість особливих імунних телець, так званих вроджених лімфоїдних клітин, частина яких осідає в кишечнику дитини, а інші – проникають у його організм.

Ці клітини, за словами Ю, грають двояку роль – вони самі по собі можуть боротися з інфекцією, "нацьковуючи" на неї інші частини імунітету, і одночасно вони «навчають» інші імунні тільця реагувати на мікробів та інші загрози.

Крім лімфоїдних клітин, молоко матері, як виявили вчені, містить у собі й інші типи імунних телець, такі як макрофаги, які безпосередньо відповідають за боротьбу з інфекціями і допомагають матері захищати і себе, і дитину від зараження. Їх кількість, як припускають вчені, може збільшуватися у ті моменти, коли дитина хворіє.

До початку ХХ століття майже всі діти на Землі харчувалися в перші шість місяців свого життя грудним молоком матері. Ситуація змінилася в середині минулого століття, коли з'явилися перші сухі суміші та замінники материнського молока. Зараз лише 40% дітей отримують грудне вигодовування, причому в США, країнах Європи і в Росії їх частка становить від 1 до 10%.